"Adésys heeft snel een degelijke oplossing voor ons gerealiseerd. Fijn, zo’n partner die echt met je meedenkt."
Product: SVA alarmmelder
Branche: Watermanagement
“Met nieuwe alarmdoormelder weer helemaal up-to-date”
Betrouwbare alarmdoormelding is voor Waterschap Hollandse Delta essentieel. Het waterschap maakt daarvoor al meer dan 25 jaar gebruik van de producten van Adésys. Vakspecialist Martijn van der Matten van Waterschap Hollandse Delta vertelt dat zij twee jaar geleden overstapten op nieuwe alarmmelders van Adésys. “Daarmee zijn we weer helemaal up-to-date. De overstap ging soepel en Adésys heeft zich bewezen als een betrouwbare partner, die echt met ons meedenkt.”
Op tachtig locaties (60 rioolgemalen en 20 waterzuiveringen) maakt Waterschap Hollandse Delta gebruik van alarmdoormeldingen. In de zomer van 2019 zijn de oude melders vervangen door een SVA-X74 melder. “Die oude melders waren toen al 25 jaar oud”, vertelt Martijn, “en Adésys had al eerder aangegeven dat zij dit type niet meer maken en dat we dus moesten nadenken over vervanging. Het oude systeem was bovendien nog gebaseerd op de vaste, analoge POTS telefoonlijn en KPN is daar inmiddels mee gestopt en is overgegaan naar EPOTS. Het oude systeem functioneerde niet met EPOTS. Een extra stok achter de deur om in actie te komen.”
Tijd winnen
In goed overleg met Adésys koos Waterschap Hollandse Delta voor SVA-melders. “Deze alarmmelders waren in eerste instantie niet geschikt, omdat wij een oplossing zochten die ook semafonie ondersteunt. Speciaal voor ons heeft Adésys de SVA-melders daarop aangepast. Zo hebben zij snel een degelijke oplossing voor ons gerealiseerd, waarmee wij tijd wonnen om te zoeken naar een totaaloplossing voor toekomstbestendige alarmdoormelding. Uiteindelijk hebben we de melders in die totaaloplossing geïntegreerd: met nieuwe software zijn ze nu ook geschikt voor alarmering via telefoon.”
Spanningsuitval
Na een pilot in 2019 zijn inmiddels alle oude alarmdoormelders vervangen door een SVA-X74 melder. Martijn is er zeer tevreden over. Hij vertelt dat de analoge telefoonlijn – zeker in afgelegen gebieden - met enige regelmaat beschadigd raakte. Om de alarmmelder dan weer te laten functioneren, moest er eerst een KPN-monteur worden ingeschakeld. “Met dit 4G-model zijn we daar vanaf. Daarbij hadden de oude melders nog een grote accu om spanningsuitval te melden en deze moest periodiek vervangen worden. De nieuwe oplossing heeft ook een soort accu voor het melden van spanningsuitval, maar die hoeft nooit vervangen te worden. Ideaal!”