Veelgestelde vragen (FAQ's) over de Octalarm-IP

Staat uw vraag er niet tussen?
Neem dan gerust contact op met onze helpdesk. Zij zijn op maandag t/m vrijdag van 8:30 uur tot 17:00 uur bereikbaar op telefoonnummer +31 174 794024 of per e-mail via helpdesk@adesys.nl.

Is mijn Octalarm-IP al aan vervanging toe?

Als richtlijn kunt u aanhouden dat de betrouwbaarheid van melders versneld zal afnemen bij alarmmelders ouder dan 10 jaar. Afhankelijk van de gebruikscondities en de op handen zijnde wijzigingen in de telecomnetwerken kan dit zelfs eerder zijn.

Telecom providers zijn begin 2020 gestart met het uitfaseren van het 3G netwerk. Vanaf 1 januari 2022 wordt 3G niet meer geleverd. Wanneer uw provider dit ondersteunt, heeft de Octalarm-IP een automatische terugval naar 2G. Echter, het 2G netwerk komt per april 2025 ook te vervallen. Hierdoor is de levensduur van deze melders beperkt en moeten zij uiterlijk over 4 jaar (eventueel vervroegd) vervangen worden om de veiligheid in uw zeer kritische processen niet in het geding te laten komen:

  1. IP-A0xPE melders werken na april 2025 nog steeds via analoge verbinding (PSTN) en/of gesimuleerde analoge verbinding (vast internet met ATA; analoge telefoon adapter)
  2. IP-A0xPG melders werken na april 2025 alleen nog via analoge verbinding (PSTN) en/of gesimuleerde analoge verbinding (vast internet met ATA; analoge telefoon adapter)
  3. IP-A0xGE melders werken na april 2025 niet meer

Wij adviseren u om het aanschaffen van de opvolger, de Octalarm-Touch of de Octalarm-Touch Pro, in overweging te nemen. Deze 5e generatie Octalarm bevat de nieuwste technieken en alarmeert veilig en betrouwbaar via de (sterk veranderde) hedendaagse digitale telefonienetwerken. Met de Octalarm-Touch of de Octalarm-Touch Pro bent u klaar voor de toekomst!

Aanvullende informatie

  1. Lees onze kennisartikelen over dit onderwerp
    1. Kunt u nog vertrouwen op uw huidige alarmmelder
    2. Uitzetten 2G en 3G netwerk, wat betekent dit voor mijn alarmering?
    3. Over naar 4G, maar waarom LTE-M?
  2. Bekijk of uw melder nog voor reparatie en service in aanmerking komt
  3. Meer informatie over de opvolgers van de Octalarm-IP
    1. Octalarm-Touch product pagina
    2. Octalarm-Touch Pro product pagina
Hoe sluit ik een Octalarm-IP aan op VoIP?

De Octalarm-IP is niet geschikt om direct via een digitale telefoonlijn uit te bellen. Hiervoor moet u een VoIP modem gebruiken. Wanneer u de Octalarm-IP alarmmelder op een VoIP-modem aansluit, is het van belang een aantal maatregelen te nemen. Informatie hierover leest u in ons informatieblad 'Hoe u een Octalarm-IP aansluit op VoIP'.

Hoe sluit ik een Octalarm-IP aan met een DSL-splitter?

Hoe u de Octalarm-IP aansluit met een DSL-splitter leest u in ons informatieblad 'Hoe u een Octalarm-IP aansluit met een DSL-splitter'.

Voor maximale beveiliging raden wij aan de Security DSL-splitter (AU-024) zo dicht mogelijk bij de binnenkomende telefoonaansluiting te plaatsen.

Door installatie van de AU-024 komt de DSL-splitter van uw provider te vervallen.

Kan ik een Octalarm-IP PE (laten) uitbreiden met een GSM module?

U kunt uw Octalarm-IP PE alleen uitbreiden met een GSM module als het een A-lijn Octalarm-IP is. Of uw melder uit de A-lijn of B-lijn komt, vindt u op de voorzijde aan de linkerkant van de alarmmelder:

De melder kan alleen door de service afdeling van Adésys uitgebreid worden met een GSM module. Zij voorzien de melder dan direct van de daarbij behorende software. U kunt de benodigde module bestellen via de afdeling Verkoop en de melder voor service naar Adésys toe sturen.

Wij adviseren u de installatie van de alarmmelder door een installateur te laten uitvoeren.


Een laatste overweging (voordat u over gaat tot de aankoop van een GSM module)

Wij attenderen u erop dat de levensduur van de Octalarm-IP melder beperkt is door wijzigingen in de telecomnetwerken (zie het kennisartikel Uitzetten 2G en 3G netwerk, wat betekent dit voor mijn alarmering?). Wij adviseren u om het aanschaffen van de opvolger, de Octalarm-Touch, in overweging te nemen.

Wat voor type alarmmeldingen kan de Octalarm-IP versturen?
  1. gesproken telefonische oproep
  2. sms-bericht (alleen mogelijk met de variant(en) met GSM-module)

Wanneer het een kritisch alarm betreft, adviseren wij gebruik te maken van een gesproken telefonische oproep.

Kan ik alarmen binnen een bepaalde tijd blokkeren?

Dit is mogelijk en als volgt in te stellen:

  1. log op de melder in als installateur
  2. selecteer:
    1. 'installateurs menu compleet'
    2. 'actielijsten'
  3. ga naar de betreffende actielijst
  4. selecteer bij 'tijdvenster' de optie 'blokkeer de melding'
  5. vul start en stop tijd van blokkeren in
  6. sla de wijzigingen op
Kan ik alarmen binnen een bepaalde tijd naar een ander persoon versturen?

Dit is mogelijk en als volgt in te stellen:

  1. log op de melder in als installateur
  2. selecteer:
    1. 'installateurs menu compleet'
    2. 'actielijsten'
  3. ga naar de betreffende actielijst
  4. selecteer bij 'tijdvenster' de optie 'gebruik alternatieve bellijst'
  5. sla de wijzigingen op
Hoe kan ik inloggen als ik mijn inlogcode kwijt ben?

Met een (operator) code heeft u toegang tot de instellingen van de alarmmelder. Hier kunnen inlogcodes aangepast worden. Wanneer alle operators van het systeem zijn verwijderd, of deze de codes niet meer weten, kunt u in principe niet meer in de alarmmelder komen en dus het apparaat niet meer instellen.

In dat geval kan de helpdesk van Adésys voor u een code genereren u die tijdelijk installateursrechten geeft. Hiermee maakt u dan nieuwe operators aan. De helpdesk is op maandag t/m vrijdag van 8:30 uur tot 17:00 uur bereikbaar op telefoonnummer +31 174 794024 of per e-mail via helpdesk@adesys.nl.

De rode LED bij het sleuteltje is aan. Is mijn noodaccu defect?

Wanneer de rode LED bij het sleuteltje aan gaat betekent dit dat er een systeemstoring is opgetreden. Het display van de alarmmelder toont de oorzaak van deze storing. Wanneer dit niet (meer) op het display zichtbaar is, kunt u de oorzaak terugvinden in het logboek. Het is dus niet altijd een defecte noodaccu die de melding heeft veroorzaakt!

Hoe kan ik een Octalarm-IP (laten) voorzien van nieuwe software?

Up-to-date softwareversie Octalarm-IP: 2.11.9

Het laden van de nieuwste software in een Octalarm-IP is mogelijk met een pc of laptop en het programma IP-prog. Zorg ervoor dat u altijd de nieuwste versie van IP-prog gebruikt als u de alarmmelder gaat updaten. U kunt dit programma gratis downloaden.

De andere optie is dat u de update laat uivoeren door de service afdeling van Adésys. U kunt de melder voor service naar Adésys toe sturen (RMA-melding aan (laten) maken).

Wordt de Octalarm-IP type GE of PG (model met 2G/3G modem) geleverd met een simkaart?

De Octalarm-IP met GSM-module (type GE of PG) wordt zonder simkaart geleverd.

Het toepassen van prepaid simkaarten in GSM-alarmmelders wordt sterk ontraden.

De apparatuur is niet geschikt om het saldo (lees: beltegoed) van de simkaart te controleren of aan te vullen (lees: opwaarderen). Bij een ontbrekend saldo stopt de alarmering, wat mogelijkerwijs leidt tot schade. Daarnaast is de functionaliteit van een prepaid simkaart beperkter dan bij een abonnementsvorm.

Kan ik de Octalarm-IP instellen op afstand?

Ja dat kan met

  1. het gratis instelprogramma IP-prog (download IP-prog) en/of
  2. een lokaal bedrijfsnetwerk/webbrowser (melder benaderen via IP-adres alarmmelder). U vindt het IP-adres van de alarmmelder door op de melder zelf op 'info' te drukken.

De optie om via het ACC in te stellen op afstand is komen te vervallen. De applicatie is inmiddels verouderd waardoor het voor ons steeds moeilijker wordt deze meldcentrale nog werkend te houden. Om die reden is het ACC op 1 juli 2021 uitgeschakeld. Lees het nieuwsitem over het uitschakelen van het ACC